Theater der Zeit
Ein Brunnen ist der Mensch. "Auf Noahs Blutigem Regenbogen Tanzen Wir" von Monaneng "Vice" Motshabi, November 2021
"Die Ensemblepräsenz von Label Noir als Gemeinschaft von Individuen, die als Schauspielende glänzen und zugleich auch ihre Positionierung als Aktivistinnen und Aktivisten transparent machen [kreiert] einen Eindruck von Zeugenschaft im Sinne von Haraways "Staying with the Trouble"."
ZEIT ONLINE
Decolonize Yourself: "Die Auseinandersetzung mit Rassismus muss an der Schule beginnen", Mai 2021
Wie bringt man Jugendliche dazu, über Kolonialismus zu sprechen? Das Hamburger Projekt Decolonize Yourself schafft es mit Performance. Die Initiatorinnen erzählen.
Leuphana Universität
ALUMNI IM PORTRÄT: ZANDILE DARKO – „DAS SCHREIBEN TRÄGT MICH DURCH DIE ZEIT“, Juni 2020
"Die Künstlerin studierte Physical Theatre in London und Kulturwissenschaften am Leuphana College. Heute ist Zandile Darko erfolgreich in der Freien Theaterszene und freut sich nach dem Lockdown bald wieder auf der Bühne zu stehen."
★★★★ Within Her Words, June 2019
"Movement director Zandile Darko not only plays the title role of Medea but gives the piece the movement and the little details that make it so good. [...] Bold, innovative and totally ruthless in its mission to tell its story, Fall Prettier is definitely a show you can watch multiple times, taking something different with each viewing."
★★★★ Broadway World UK, 28 June 2019
"Darko's Medea becomes an unmovable entity who urges the crowd to understand her beyond the
fourth wall"
British Theatre Guide (no star rating), June 2019
"...in just under sixty minutes, we hear some very fine a cappella singing, occasionally laugh at the way women are treated and are reminded of how even in the most difficult circumstances people can resist.”
Interview: Therese Ramstedt and Zandile Darko Talk FALL PRETTIER at The Space
Broadway World UK, 24 June 2019
Feminist theatre company Wet Paint takes over The Space to deconstruct the myth of Medea in Fall Prettier. The show, written by Therese Ramstedt and co-directed with Zandile Darko, promises catchy tunes and glitter while simultaneously questioning Medea's historically male-centered narrative.
Read the whole interview here
Interview: Therese Ramstedt and Zandile Darko
London Live 24 June 2019
A new play coming to the capital is using the tale of Meda from Greek mythology, the woman who famously drowned her children. As a lens through which to tell a slightly more updated story which will involve bouncing exercise balls and pregnant barbie dolls. Its creators say that 'Fall Prettier' is about challenging the archetypal narratives assigned to women. Therese Ramstedt who wrote the piece joined James Dickman along with Zandile Darko who is co-Director of the company Wet Paint and produced the play.
Interview: It all started with a jingle: Therese Ramstedt on creating new Medea-inspired production Fall Prettier
My Theatre Mates, 19 June 2019
New international performance collaboration Wet Paint brings its first production Fall Prettier, to The Space later this month, promising a wacky, brutal and glitter-dusted take on appropriation of women’s narratives.
★★★★ Everything Theatre, 15 August 2019
"Merging traditional and contemporary text, live music and physical elements,
Ur – Medëa takes the classic tale as a starting point and develops it to explore the consequences of international conflicts, injustice and ethnic discrimination. […] The outcome is an impressionistic composition, for which the large stage of the Upper Church offers the perfect backdrop in visually stunning tableaux vivants."
TAZ, 03.06.2017
TRÜMMERBLUMEN AUS DER ZUKUNFT
Von Robert Matthies
"Denn auch „Silmandé“ ist – wie jede Hajusom-Produktion – nicht nur eine starke künstlerische Position, sondern auch eine ganz praktische politische Intervention: nicht nur für einen anderen Umgang mit dem Planeten und seinen Ressourcen, sondern vor allem für einen anderen Umgang mit Menschen."
nachtkritik.de, 12.04.2013
DIE U-BAHN KOMMT PÜNKTLICH
Nikolaus Stenitzer
"Die Reise geht in beide Richtungen. Was für die einen das Paradies ist, ist für die anderen ein Ort, den sie hinter sich lassen wollen – oder müssen. So schlicht lassen sich aus komplexen Zusammenhängen eindrucksvolle Bilder erzeugen. Dem Ensemble Hajusom ist mit "Paradise Mastaz" ein Programm gelungen, das Klischees vermeidet, klug mit Humor und Witz umgeht und eine eigenständige, beeindruckende Bildsprache entwickelt."
TAZ, 06.01.2011
Theater über allen Grenzen
von Knut Henkel
„Bollyland ist ein utopisches Land, ein eigenes Universum der großen Emotionen“
HAMBURGER ABENDBLATT, 10.01.2011
Aus jeder Raupe wird ein Schmetterling
von Klaus Witzeling
"Im meditativen Sufi-Finale […] bewirkt [das Ensemble] beim Publikum einen Begeisterungsausbruch. Ein Erfolg im doppelten Sinn für diese geist- und energiesprühende, so gar nicht verkopfte Lektion in Gefühslausdruck und sinnlicher Körperlichkeit, die beweist: Die Gefühle und die Kunst sind weltumspannend."